Skip to main content

Veelgestelde vragen

Over huren / verhuren

Hoe kan ik in contact komen met NRW Wonen?

Gezien het grote aantal reacties kunnen wij niet iedereen telefonisch te woord staan. Wanneer je op een woning reageert verzoeken wij je bij ons in te schrijven. Bij deze inschrijving vragen wij informatie op en brengen wij in kaart wat jouw inkomen is en of je in aanmerking komt voor de woning. Na de inschrijving wordt je door ons op de hoogte gehouden of je wordt uitgenodigd voor een bezichtiging of niet.

Als er meerdere kandidaten voor de woning zijn, hoe wordt er dan een keuze gemaakt?

Enkel kandidaten waarvan de dossiers geheel compleet zijn worden voorgesteld aan de verhuurder. Aan de hand van de hoogte van het inkomen en het type contract dat de kandidaat heeft wordt een keuze gemaakt.

De woning staat On Hold op de site van NRW-Wonen, kan ik de woning dan nog bezichtigen?

Nee, we hebben de woning dan bezichtigd en zitten in het proces dat de kandidaten worden gescreend. Zodra de huurovereenkomst is getekend wordt de woning van de site gehaald.

Worden er inkomenseisen gesteld bij het huren van een woning?

Ja zeker, je bruto inkomen (uit werk) dient minimaal 3x de huurprijs te bedragen.
Voorbeeld: Voor een huurwoning van €1.000,- moet je €3.000,- bruto verdienen.

Ik heb een contract voor bepaalde tijd met een intentieverklaring dat mijn contract wordt verlengd, heb ik dan toch een garantsteller nodig ?

Ja, indien je een contract voor bepaalde tijd hebt heb je altijd een garantsteller nodig.

Welke documenten dien ik aan te leveren als ik interesse heb n.a.v. een bezichtiging?

– Legitimatiebewijs,
– document van belasting of gemeente met naam & adres,
– 3 laatste loonstroken,
– bankafschrift met naam & IBAN en de stortingen van de laatste 3 salarissen,
-verhuurdersverklaring,
– bankafschrift met naam &  IBAN en de betalingen van de laatste 3 salarissen (let op, dat je BSN nummer afgeschermd is).

NB: Indien je een tijdelijk contract hebt dien je deze documenten ook van de garantsteller aan te leveren (behalve de
verhurudersverklaring).

Ik heb een hond/kat als huisdier, kan ik in aanmerking komen voor een huurwoning?

Dat verschilt per verhuurder, in de advertentie staat meestal aangegeven of er huisdieren zijn toegestaan.

Kan ik als student (zonder vast inkomen) toch een woning huren?

In de advertentie staat de inkomensnorm vermeld, hier wordt nooit van afgeweken. Met inkomen wordt geen huursubsidie of studietoeslag oid meegerekend, het betreft hier enkel inkomen uit werk.

Kan ik als zelfstandige (zonder vast inkomen) toch een woning huren?

Dat kan enkel op het moment dat u minimaal 3 jaar zelfstandige bent en van 2 jaar jaarcijfers aan kunt tonen. Uit de jaarcijfers dient naar voren te komen dat uw maand inkomen minimaal 3x de huurprijs bedraagt.

Kan de woning later gehuurd worden dan dat de genoemde ingangsdatum is?

In principe zit daar niet veel speling in, indien je dus nog een opzegtermijn van je huidige woning hebt dien je hier dus rekening mee te houden.

Kan ik telefonisch een bezichtiging inplannen?

Nee dat kan niet, wij werken volledig digitaal dus reageren kan enkel online.

Hoe snel na de bezichtiging moet ik mijn documentatie aanleveren?

Wij raden aan te zorgen dat je je huurdossier compleet hebt zodat je de documenten direct na de bezichtiging aan kunt leveren. Wij willen zo snel mogelijk na de bezichtiging iedereen voorstellen aan de verhuurder en kunnen dit enkel doen als je compleet hebt
aangeleverd.

Zijn er speciale dagen waarop er nieuw huur aanbod online geplaatst wordt?

Aan het begin van een nieuwe maand zullen de meeste nieuwe woningen aangeboden worden, maar in principe plaatsen wij de gehele maand door nieuw aanbod.

Is het bij het huren van een woning verplicht een waarborgsom te voldoen?

Ja, de hoogte van de waarborgsom staat in de advertentie.

Over contract / financieel

Heb ik een huisvestingsvergunning nodig?

Dit is per Gemeente verschillend, in Den Haag is voor de meeste woningen een huisvestingsvergunning vereist. Op de site van de betreffende Gemeente vind je alle informatie.

Via deze link kom je bij de informatie van de Gemeente Den Haag :
https://www.denhaag.nl/nl/vergunningen-en-ontheffingen/huisvestingsvergunning-aanvragen/

Wat valt er allemaal onder servicekosten?

Wat er verwerkt zit in de servicekosten is per woning verschillend, dit is meestal opgenomen in je huurovereenkomst. Het voorschot is dat je een vooruitbetaling op de servicekosten betaalt, na het einde van het kalenderjaar wordt er uitgerekend.

De servicekosten wordt 1x per jaar verstuurd, afhankelijk wanneer de jaarnota’s bij de eigenaarbinnen zijn.

Wat is de maximale huurverhoging voor woningen?

Dit verschilt per jaar en wordt jaarlijks aan het begin van het jaar bekend gemaakt. Voor 2024 bedraagt de verhoging maximaal 5,5%

Wanneer moet ik de huur overmaken ?

De huur dient altijd voor de 1 e van de maand op de rekening van de verhuurder te staan.

Ik kan mijn huur niet meer betalen, kan ik een betalingsregeling treffen?

Wij verzoeken u hiervoor contact op te nemen met incasso@nrw-wonen.nl zodat wij dit voor kunnen stellen aan de verhuurder.

Ik wil een medehuurder laten toevoegen aan mijn huurcontract. Hoe doe ik dat?

Toevoegen is niet nodig, je medehuurder kan zich met jouw toestemming inschrijven op het adres van “jouw” woning. Let hier wel altijd bij op of de woning geschikt is voor 2 personen conform je huurcontract.

Is het toegestaan om mijn woning te onderverhuren?

In 99% van de gevallen is het niet toegestaan de woning onder te verhuren, sowieso dien je hier altijd schriftelijk toestemming voor te hebben van de verhuurder.

Ik wil verhuizen maar mijn vriend/vriendin wil de woning die ook op het contract staat wil blijven, kan dat ?

Indien 1 van beiden partijen de huurovereenkomst opzegt eindigt wettelijk gezien de huurovereenkomst voor beiden partijen. Of 1 van beide partijen kan blijven wonen hangt af van de inkomenssituatie van deze persoon. Door het aanleveren van een compleet dossier aan documenten kan dit beoordeeld worden en door NRW voorgelegd worden aan de verhuurder.

Mijn contact gegevens wijzigen moet ik dit doorgeven?

Wanneer uw contactgegevens zoals e-mail , telefoon of bankrekeningnummer wijzigt kunt u dit doorgeven aan ons via beheer@nrw-wonen.nl.

Over verhuizen

Ik wil graag mijn huur opzeggen. Voor wanneer moet ik dat doen?

Opzeggen doe je altijd voor de 1 e van de maand met een opzegtermijn van een betaaltermijn, meestal is dit dus 1 maand.

Mijn huurovereenkomst is afgelopen, wanneer krijg ik mijn borg terug?

De borg zal maximaal 2 weken na de einddatum worden teruggestort (dus niet 2 weken na de check-out) . Indien er werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden n.a.v. de check-out zal je hierover een mail ontvangen en zal de borgafhandeling langer in beslag nemen omdat dan eerst facturen van een aannemer verwerkt dienen te zijn.

In welke staat moet ik de woning weer opleveren?

Je dient de woning weer terug op te leveren in de staat waarin je deze ten tijde van de check-in gekregen hebt.

Ik wil een verhuurdersverklaring hebben. Hoe vraag ik deze aan?

Deze kun je opvragen bij beheer@nrw-wonen.nl , de kosten hiervan zijn €15,00 excl. 21% btw.

Ik heb een vriend / vriendin die mijn woning graag zou willen overnemen, kan dat ?

Dat kan eventueel, maar wij dienen deze kandidaat wel hetzelfde als andere kandidaten te behandelen, d.w.z. deze persoon dient te voldoen aan de inkomensnorm van 3x de (nieuwe) huurprijs en dient een volledig dossier aan te leveren (zie vraag “Welke documenten dien ik aan te leveren” bij het kopje Verhuur) wat door NRW voorgelegd zal worden aan de verhuurder.

Over onderhoud en storingen

Voor welke reparaties ben ik als huurder zelf verantwoordelijk?

Zie op onze site bij Besluit Kleine Herstellingen, hierin komt duidelijk naar voren wie voor wat verantwoordelijk is.

Wat houdt meldingsplicht in?

Indien er mankement in uw woning is (die in beheer is bij NRW Wonen) dient u hier melding van te maken bij NRW-Wonen, dit om te voorkomen dat de schade nog groter wordt. Indien u geen melding maakt en er is eventuele gevolgschade zult u als huurder hier verantwoordelijk voor worden gesteld.

Waar kan ik als huurder een melding maken?

Als huurder van een woning die bij NRW Wonen in beheer is kunt u een melding maken via uw huurdersportaal. Bent u de inloggegevens kwijt vraag deze dan op via beheer@nrw-wonen.nl.
Let op dat uw melding altijd voorzien is van duidelijke foto’s en beschrijving van het probleem.

Ik heb geen warm water/verwarming of de cv installatie staat in storing, wat moet ik doen?

Controleer de druk in het systeem. De BAR van het systeem moet tussen de 1.5 en 2 BAR zijn. Indien de druk lager is moet u eerst de CV installatie bijvullen. Zet de CV ketel (in de meeste gevallen) uit. Vul het systeem bij door het aansluitingen van een vulslang op de watervoorziening en de CV Ketel of expansievat. Vervolgens de radiatoren ontluchten en het systeem weer bijvullen tot er voldoende druk is. In de meeste gevallen werkt niet na de CV ketel weer.
Geeft de CV ketel een melding aan? Zoek dan eerst op wat de melding inhoudt. Neem contact op met BDRS Woningbeheer de onderhoudspartij. Zorg dat u de melding kan doorgeven en het merk van de CV ketel.

Ik heb last van vochtproblemen (schimmel)

De veel gevallen van vochtproblemen worden veroorzaakt door onvoldoende ventilatie en van de woning. Hierdoor blijft leef vocht vaak in de woning hangen wat voor een ongezond leefklimaat zorgt. De beste ventilatie is natuurlijke ventilatie. Hiermee wordt bedoeld het openen van ramen en deuren. Bij het douchen, koken, slapen, veel mensen in huis wordt er veel vocht gereduceerd in de woning. Zonder ventilatie zal dit in de woning blijven “hangen” wat voor vocht in de woning zorgt. Denk maar aan condens op de ramen na het slapen.

Zet roosters boven de ramen altijd open. Zorg dat deze schoon zijn. Als deze niet aanwezig lucht de woning dan dagelijks door het tegen elkaar openzetten van ramen en deuren 15 tot 30 minuten. Het beste is om dit ‘s-morgens na het slapen en/of ’s- avonds voor het slapen te doen. Hiermee wordt veel van het leef vocht in huis afgevoerd wat een gezond leefklimaat oplevert.

Zet tijdens het koken de afzuigkap voor het afvoeren van het kookvocht en zorg dat de koolstoffilters periodiek vervangen worden.

Zorg ervoor dat tijdens het douchen de ventilator in de badkamer aan staat en de deur op een kier voor aanvoer van verse lucht.

Daarnaast is het van belang om de woning te verwarmen. Zorg dat het klimaat niet onder de 18 graden zakt. Ook een te koude woning kan zorgen voor vochtklachten.

Ik heb een lekkage ontdekt. Wat moet ik doen?

Woont u op de bovenste verdieping en heeft u een lekkage ontdekt?
Maak dan een foto van de schade probeer na te gaan wat er op het dak zou kunnen zitten. Is het ter plaatse van en schoorsteen, daklicht of regenlijp?
Neem vervolgens contact met ons op zodat wij u verder kunne helpen.

Heeft u bovenburen en ene lekkage ontdekt?
Neem contact op met uw boven buren en probeer na te gaan wat de oorzaak zou kunnen zijn. Is de lekkage ter plaatse van de toilet, badkamer of keuken? Hebben de buren misschien een verstopping of mogelijk alleen een emmer water laten vallen?

Indien u schade heeft geconstateerd aan de opstal (wanden en plafonds) maak dan duidelijke foto’s van de schade inclusief enkele overzichtsfoto’s en meld dit bij ons.

Wanneer u schade aan de inboedel heeft moet u dit melden bij uw eigen inboedel verzekering.

Kan er iets gedaan worden aan zet- en krimpscheuren in de woning?

Bij nieuwbouw en gerenoveerde woningen is er een mogelijkheid dat de woning nog gaat “zetten”. Hierdoor kunnen zet- en krimpscheuren ontstaan. Mocht u zich zorgen maken kunt u dit bij ons navragen met foto’s via beheer@nrw-wonen.nl.

Mijn ramen sluiten niet goed of laten water door. Wat kan ik het beste doen?

Zorg ervoor dat uw scharnieren periodiek gesmeerd worden met een smeermiddel en zorg dat de randen van het kozijn schoon en zand vrij gehouden worden.

Let op dat de ontwateringsgaatjes periodiek schoongemaakt worden en prik deze door.

Sluit ramen en deuren met twee handen en beleid. Indien de hendel niet gemakkelijk te sluiten valt, druk dan niet door maar neem contact met ons op.

Wie is verantwoordelijk voor het bestrijden van ongedierte?

Het bestrijden en/of voorkomen van ongedierte valt onder kleine herstelwerkzaamheden die voor rekening van huurder zijn, tenzij anders staat omschreven in het contract.

Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud en ontstoppen van het binnen riool in de woonruimte?

Het ontstoppen en schoonhouden van de binnen riolering valt onder de verantwoording van de huurder zelf.

Er is mij gevraagd de meterstanden door te geven, waar kan ik deze vinden?

In veel gevallen zitten de meters voor gas en elektra in de meterkast.
De watermeter zit in de veel gevallen bij de voordeur onder een luik.

Over calamiteiten

Hoe kan ik NRW bereiken bij een calamiteit?

Dit verschilt wat de calamiteit is, onder het kopje Beheer vindt u de
huurdersinformatie waar per geval staat wat u kunt doen bij bijvoorbeeld brand, inbraak, verloren sleutel, etc.

Over privacy

Welke gegevens bewaren wij van u tijdens de huurperiode

Gedurende jouw huurperiode bewaren wij alle gegevens in een afgeschermde database.

Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik de woning verlaat?

NRW-Wonen zal als beheerder de documenten maximaal 2 jaar na het beëindigen van de huurovereenkomst bewaren. Dit met uitzondering als er nog schulden of andere lopende kwesties zijn.