Algemene huurdersinformatie


Verhuurdersverklaring
Indien u gaat verhuizen en een verhuurdersverklaring nodig heeft, kunt u deze aanvragen door een e-mail te sturen naar beheer@nrw-wonen.nl.
De kosten voor deze verklaring bedragen 15,- euro exclusief btw.

Betalingsachterstand
Kunt u de huur niet of niet op tijd betalen? Neem dan direct contact met ons op. Ook als u denkt dat u binnenkort niet kunt betalen. In overleg met de eigenaar van uw woning is het wellicht mogelijk een betalingsregeling aan te gaan. Met een betalingsregeling betaalt u uw betalingsachterstand in maximaal drie termijnen. Dat betekent dat u elke maand een extra bedrag betaalt, bovenop de huur.

Let op! Per termijnbetaling brengen wij EUR 10,- administratiekosten in rekening.

Reparaties
Reparatieaanvragen dient u bij de verhuurder of beheerder te melden. Er zijn echter reparaties die door u zelf verricht dienen te worden, de richtlijnen kunt u vinden op de site van de rijksoverheid. Er kunnen echter uitzonderingen in uw huurcontract gemaakt worden, leest u daarom uw huurcontract zorgvuldig door.

Zodra uw reparatieaanvraag ontvangen is, zal een servicemonteur of beheermedewerker contact met u opnemen om een afspraak te maken of krijgt u van de verhuurder het telefoonnummer van de service monteur zodat u zelf contact met hem op kunt nemen.

Controleert u echter vooraf goed of de reparatie door u zelf verricht dient te worden (indien de service monteur voor niets bij u langs komt kost u dat in de regel € 35,- <-> € 55,- excl. BTW en dat is zonde). Omschrijf het probleem zo goed mogelijk en geef aan op welke telefoonnummer(s) u bereikbaar bent.

Resumerend, sommige reparaties komen voor rekening van de verhuurder, maar andere reparaties komen voor rekening van de huurder. Alle reparaties conform het Besluit Kleine Herstellingen (BW, titel 7.4, art. 217) komen voor rekening van de huurder. Controleert u vooraf of de reparatie voor uw eigen rekening komt. Houdt u er rekening mee dat indien de servicemonteur voor niets bij u langs komt hieraan wel kosten zijn verbonden. Uiteraard kan de verhuurder of beheerder de reparatie ook voor u verzorgen indien de kosten voor uw eigen rekening komen. U kunt hier uw reparatieverzoek doen.

Brand
Brandweer inschakelen
Op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur direct de verhuurder of het beheerkantoor informeren anders de eerstvolgende werkdag.

Stroomstoring
Controleren of alle stoppen goed staan / aardlek controleren
Uw leverancier bellen of er een storing is en deze storing melden
Op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur de verhuurder of het beheerkantoor informeren anders de eerstvolgende werkdag.

Geen water
Uw leverancier bellen of er een storing is en deze storing melden.
Op werkdagen tussen 09:00 en 15:00 uur de verhuurder of het beheerkantoor informeren anders de eerstvolgende werkdag.

CV Storing
Controleren of er genoeg water in de CV zit en of de radiatoren ontlucht zijn, zo niet bijvullen.
Op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur de verhuurder of het beheerkantoor informeren anders de eerstvolgende werkdag.

Verstopping afvoer/riolering
Schoonhouden en ontstoppen van het binnenriool tot het aansluitpunt vanuit het woongedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel het hoofdriool is voor rekening van de huurder zelf. U dient hiervoor dus zelf een rioolreinigingsservice in te schakelen.

Lekkage vanaf bovenburen
Contact opnemen met bovenburen en het probleem direct op laten lossen
Bij geen contact, brief door de brievenbus doen om contact met de verhuurder of de beheerder op te nemen.
Op werkdagen tussen 09:00 en 15:00 uur de verhuurder of het beheerkantoor informeren anders de eerstvolgende werkdag.

Lekkage
Controleren waar de lekkage van afkomstig is en een noodvoorziening treffen
Op werkdagen tussen 09:00 en 15:00 uur de verhuurder of het beheerkantoor informeren anders de eerstvolgende werkdag.

Inbraak
Politie bellen en verzekering informeren
Op werkdagen tussen 09:00 en 15:00 uur de verhuurder of het beheerkantoor informeren anders de eerstvolgende werkdag.
Tijdens avond uren en in het weekend een slotenmaker inschakelen (zie hieronder).

Slot defect
Op werkdagen tussen 09:00 en 15:00 uur de verhuurder of het beheerkantoor informeren anders de eerstvolgende werkdag.
‘s-Avonds en in het weekend kunt u met slotenmaker Alter bellen op 070-30 30 660.
U (de huurder) dient deze kosten zelf te betalen, maar hier bent u verzekerd dat u nooit teveel betaalt !
Let op: Alleen na overleg en goedkeuring door de verhuurder kunnen eventueel de kosten vergoed worden van het algemene voordeurslot (volgens marktconforme tarieven).

Gaskachels, CV en Geisers
Wij willen u er op wijzen dat u zorg moet dragen voor de jaarlijkse schoonmaak van de gaskachels, centrale verwarmingssysteem en/of geisers tenzij u contractueel iets anders bent overeengekomen. Omdat het schoonmaken van apparatuur uiterst belangrijk is voor de veiligheid, de correcte werking en een langere levensduur vragen wij u hier specifiek uw aandacht voor. Mocht het door de verhuurder of het beheerkantoor geregeld worden hoeft u niets te doen. Indien u het zelf regelt, stuur dan een kopie van de nota aan de verhuurder of het beheerkantoor. Indien u dat verzuimt gaat de verhuurder of het beheerkantoor er van uit dat er geen onderhoud is gedaan en komen eventuele reparatiekosten voor uw rekening.

Algemeen onderhoud
Het schoonmaken en schoonhouden van apparatuur is een belangrijk aspect van het goed blijven functioneren van die apparatuur. Dit geldt dus niet alleen voor CV, geisers en gaskachels, maar ook voor de koelkast, wasmachine, vaatwasser en andere huishoudelijke apparatuur. De koelkast moet geregeld gereinigd worden, vriezer ontdooit, afwasmachine schoongemaakt, zout bijvullen ed. Als u twijfelt kunt u uiteraard altijd contact opnemen.

Bij noodgevallen mag u het nummer: 06 – 3459 0992 bellen. Let op; Indien u belt voor iets anders dan een noodgeval zijn wij genoodzaakt om EUR 50.- administratiekosten in rekening te brengen.